آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یکشنبه سیاه بورس | علت ریزش بی سابقه شاخص بورس چه بود؟
سرخط خبرها

افزایش نرخ دلار در درازمدت می‌تواند برای فرش دستباف فرصت باشد

  • کد خبر: ۱۳۴۲۵۹
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
افزایش نرخ دلار در درازمدت می‌تواند برای فرش دستباف فرصت باشد
فعال حوزه فرش دستباف گفت: افزایش قیمت دلار و کاهش ریال در مقابل دلار از جنبه ملی خبر خوشی نیست، اما برای کالا‌های صادراتی مثل فرش دستباف می‌تواند فرصت باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالله احراری، عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری خراسان رضوی، با بیان اینکه قیمت واقعی دلار بیشتر از نرخی است که در بازار وجود دارد و قیمت دلار به دلایل سیاست‌های خارجی و دخالت دولت است که نرخش پایین نگه داشته می‌شود، گفت: افزایش نرخ دلار در درازمدت می‌تواند برای فرش دستباف فرصت باشد، اما چون این نوسان قابل پیش‌بینی نیست، در کوتاه‌مدت اثرات زیان‌بار آن بیشتر است، چرا‌که بلافاصله قیمت مواد اولیه به‌خصوص مواد اولیه وارداتی افزایش پیدا می‌کند.

احراری با تأکید بر اینکه بازار فرش دستباف این روز‌ها در رکود کامل به سر می‌برد و در بازار داخلی و خارجی رونقی نیست، درباره بهای تمام‌شده فرش دستباف تصریح کرد: بهای تمام‌شده برای گونه‌های مختلف فرش متفاوت است. در فرش‌های معمولی که زیر ۳۰ رج (تعداد گره در ۵/۶ سانت تا ۷) است میانگین دستمزدی که به بافنده داده می‌شود، هر مقاط (۱۲ هزار گره) ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که در نقاط مختلف کشور این پرداختی بر اساس مقاط به بافنده متفاوت است.

وی افزود: میانگین دستمزد بافنده برای بافنده حرفه‌ای که چهار فصل سال می‌بافد، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و برای بافنده فصلی و نیمه‌حرفه‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. اگر مواد اولیه بومی باشد، متری یک میلیون هم مواد اولیه استفاده می‌شود که برای یک فرش دستباف ۳۰ رج مترمربعی بهای تمام‌شده ۵ میلیون تومان می‌شود که اگر در این رقم هزینه نقشه و خواب فرش را هم در نظر بگیریم، به متری ۶ میلیون تومان می‌رسد.
اما ممکن است این فرش گره تقلبی داشته باشد و مواد اولیه نامرغوب در آن استفاده شود و بافنده ماهر در آن استفاده نشود که بین ۴ تا ۶ میلیون است. اگر این فرش دستباف ۴۰ رج باشد، بهای تمام‌شده در مترمربع بین ۸ میلیون تومان است. اگر ۵۰ رج باشد، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. اینکه فرش دستباف در کجا بافته شده باشد و اگر تمام‌ابریشم باشد روی بهای تمام‌شده آن هم تأثیر می‌گذارد. برای مثال یک ۷۰ رج قم می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون قیمت تمام‌شده آن در مترمربع باشد و بسته به برندی که دارد، حتی قیمتش بیشتر هم بشود. پس برای فرش نمی‌توان قیمت ثابتی را گفت. تراکم، رج شمار آن، رنگ‌های کارشده، جنس فرش، طرح و برندی که فرش را تولید کرده است و مکان تولید فرش همه در بهای تمام‌شده آن تأثیر می‌گذارد.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری خراسان رضوی گفت: بزرگ‌ترین واردکننده فرش ما در گذشته آمریکا بود، اما اکنون به‌دلیل مسائل تحریم فرش‌های ما به‌صورت غیرمستقیم به‌عنوان فرش افغانستانی، پاکستانی، چینی، هندی و ترکیه‌ای بخشی از بازار آمریکا را دارد، اما اطلاعات مستندی وجود ندارد، چون گمرک اطلاعات کاملی ندارد. بازار‌های واسطه‌ای مثل دبی، بیروت، ژاپن، پاکستان که فرش‌ها دستباف به آنجا منتقل می‌شود و بازار‌های جدیدی مثل طبقه مرفه‌نشین چینی، پاکستانی، روسی و هندی از فرش دستباف ما استفاده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->